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AGFA 1939

Young Polish filmmaker Michał Wnuk finds a box of 120 Agfa Photographs and 2 reels of 16mm film. For the first times, he believes he is able to see the war through his grandfathers eyes. A Sileasian who served in the Wehrmacht. But soon he discovers that the box doesn’t belong to his grandfather Alois but to his Home Army Uncle Elek.

Michał embarks on a journey to find the story of the Agfa Box. He criss-crossed Poland and Germany – a journey that leads him also back in time to the summer 1939.

 

teleschau – der mediendienst Wnuk entdeckt schließlich, dass sein Großonkel, Angehöriger der polnischen Heimatarmee, Besitzer der Bilder war. Doch wer war der Fotograf? Der private Fund wird zum Geschichtskrimi und gibt viele Rätsel auf.

Berliner Zeitung Der RBB bewies Mut zum Risiko, als er einem Debütanten vertraute, der den Ausgang seiner Recherchen noch gar nicht kannte. „Vor zehn Jahren hätte ich den Film noch nicht drehen können“, erklärte Wnuk bei der Filmvostellung im „Club der polnischen Versager“ in Berlin. Erst heute könne etwa über den Dienst polnischer Bürger in der Armee der deutschen Besatzer überhaupt geredet werden.

Wolf sieht fern (Fritz Wolf) „Agfa 1939“ ist eine private Recherche, die sich zu einem Geschichtspanorama weitet, ein Geschichtskrimi voller überraschender Wendungen und merkwürdiger Einzelheiten, in persönlichem und auch leichtem Ton gehalten, ein Beispiel für neuere TV-Geschichtsschreibung weit jenseits Historismus eines Guido Knopp.

Culture In Michał Wnuk’s documentary debut, his private family history becomes an introduction to a story about the difficult Polish-German past. It all started with a film in his family archives. Amongst the many family mementos given to him by his father was a 16mm film that revealed pictures of daily life on the front during World War II. There were also 120 photographs that the author – most probably a German soldier – took of the Nazi campaign, massive exterminations in the Częstochowski ghetto, the destruction of Warsaw after the Uprising in 1944…

 

Director: Michał Wnuk
Camera: Michał Popiel-Machnicki
Sound: Paulina Bocheńska, Michał Robaczewski
Editor: Maciej Pawliński
Executive Producers: Magdalena Kaminska, Antje Boehmert
Creative Producer: Mareike Müller
Duration: 45 min
Release Date: 2014

A DOCDAYS Productions in co-production with Balabusta (Poland) and RBB/MDR for ARD. With support by The Foundation for Polish-German Cooperation and Polski Instytut Sztuki Filmowej.